نقش گردشگری در توسعه پایدار، فرصت‌ها و چالش‌ها و تأثیر بر امنیت ملی کشورجمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد، نویسنده مسئول

2 کارشناس ارشدپدافندغیرعامل

چکیده

ژئوپلیتیک گردشگری رقابت قدرت‌ها در جذب گردشگر در سطح منطقه‌ای و جهانی در راستای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی با رویکرد کسب منافع ملی و توسعه پایدار گردشگری می‌باشد. گردشگری یکی از روش‌های توسعه‌ اجتماعی اقتصادی و افزایش رفاه مردم بوده و یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت‌ها در چرخه ملی کشورها، به‌خصوص از جهت اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف تلقی می‌شود؛ که علاوه بر آن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی تأثیرات بین‌المللی خاصی است. ایران با دارا بودن جاذبه‌های غنی تاریخی و جغرافیایی، کشوری مستعد برای جذب گردشگران خارجی می‌باشد. صنعت توریسم برای ایران که اتکای شدیدی به درآمدهای حاصل از نفت داشته، می‌تواند در جهت رهایی از معضلاتی همچون درآمد، بیکاری، اقتصاد تک‌محصولی و ... کمک قابل‌توجهی کند. توسعه پایدار شرط اساسی تأمین زندگی امن و پایدار است. امنیت به‌عنوان مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین اصل در تدوین راهبرد  کشورهای جهان به­شمار می‌رود. صنعت ظریف و بسیار پیچیده گردشگری ارتباط تنگاتنگ با برقراری امنیت همه‌جانبه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و هرگونه بروز ناامنی و خشونت، زیان‌های جبران‌ناپذیری را بر این صنعت وارد می‌سازد. این پژوهش تلاش دارد تا با رویکردی توصیفی - تحلیلی با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، نقش گردشگری در توسعه پایدار، فرصت‌ها و چالش‌ها و تأثیر بر امنیت ملی کشور جمهوری اسلامی ایران را بررسی نماید. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد از مهم‌ترین بازتاب‌های نگرش ژئوپلیتیک توریسم بر توسعه گردشگری برای ایجاد ثبات سیاسی، اعتلای سطح امنیت در جامعه، کاهش کشمکش‌های سیاسی در اثر کاهش نرخ بیکاری خواهد بود، ژئوپلیتیک گردشگری در تعامل با امنیت، فرصتی برای سیاست‌گذاری‌های گردشگری کلان اقتصادی قدرت‌ها در سطح منطقه، راهبردی برای توسعه پایدار کشور است.

کلیدواژه‌ها


آریسیان، نسرین(1382). گروه توریسم و نقش آن در توسعه روستایی بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، ناشر دانشگاه علامه طباطبایی، 108.
الوانی، مهدی (1379). اصول و مبانی جهانگردی، نشر رهنما، چاپ دوم، 43.
 ابطحی، سیدمحمد (1383). آموزش و بهسازی سرمایه‌های انسانی، تهران، موسسه فرهنگی.
انچه­ای، امیرحسین (1388). بررسی راهکارهای توسعه گردشگری در کشورهای مالزی، ترکیه و تونس و ارائه راهکارهای مناسب برای ایران.
بدیع، پل (1389). اقتصاد سیاسی رشد، ترجمه کاوه، آزادمنش، تهران: نشر قومس.
بهرام زاده، حسینعلی (1389). توسعه پایدار، مجله تدبیر، شماره 134، 42-35.
حسینی، نگار (1386). امنیت پایدار ثمره توسعه گردشگری است، روزنامه سرمایه، 4.
حسنی، فرنود (1384). نقش آموزش در توسعه اطلاعاتی جامعه دانش‌مدار، سایت بنیاد آینده‌نگاری ایران.
غمخوار، اکبر (1380). اصول و مبانی جهانگردی، نشر فرآماد، تهران، 34.
کاظمی­فرد، حمید (1387). نقش امنیت در توسعه صنعت گردشگری، روزنامه سرمایه شماره 9.
مرادی، مریم (1385 ). مدیریت گردشگری اصول، مبانی و مفاهیم کاربردی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، 20-13.