توسعه رویکرد راهبردی در مهندسی فرهنگ ایمنی نیروهای مسلح (مطالعه موردی یکی از یگان‌های تابعه نیروهای مسلح با مأموریت سازندگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

2 دانشجوی دکتری مدیریت محیط‌زیست و نویسنده مسئول

چکیده

هر سازمانی  برای هدایت منطقی فعالیت‌های خود باید رویکرد راهبردی پیش بگیرد. مطالعات علمی نشان می‌دهد، برنامه­ریزی و تهیه راهبردهای مناسب از مهم‌ترین عناصر سازمان تلقی شده و در رأس آن‌ها قرار دارد. اکثر سازمان‌هایی که اقدام به تدوین برنامه‌ریزی راهبردی کرده‌اند، اذعان دارند که فرایند برنامه‌ریزی به‌مثابه دوره آموزش مدیریت کاربردی نقش بسزایی در اعتلا و درک مدیریتی آنان داشته است. یکی از جلوه‌های زیبای مدیریت نوین ضرورت رویکرد سازمان‌ها به مشارکت عمومی و تهیه تمهیدات لازم برای بهره‌گیری از شکل بسیج­گونه کارکنان درراه نیل به اهداف است. از سویی وقوع تغییرات مداوم و اغلب پیش‌بینی‌ناپذیر درکنار محدودیت منابع، نیاز به برنامه‌ریزی  دقیق و آینده‌نگر را تا سطح یک نیاز حیاتی بالا می­برد. این امر نه‌تنها مستلزم شناخت وضعیت موجود (چه داخلی و بیرونی) بوده بلکه مبتنی بر مجموعه‌ای جامع و درعین‌حال کاربردی از اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت است. همچنان که امام علی(ع) می‌فرماید: «خدا رحمت کند آن‌کس را که می‌داند از کجاست، در کجاست و به کجا می‌رود. در این میان مقوله فرهنگ ایمنی نیز امری مستثنی نبوده و در نظام برنامه­ریزی راهبردی آن عوامل گوناگونی ازجمله: اندازه سازمان، نوع مدیریت، شرایط محیطی، فرایند تولید و پیچیدگی­های آن و ارزش­های نظام برنامه­ریزی سازمان، تأثیرگذارند. بر همین اساس در این پژوهش مدلی برای مهندسی فرهنگ ایمنی دریکی از رده­های تابعه نیروهای مسلح با استفاده از کسب نظرات خبرگان تدوین و به‌صورت آزمایشی استقراریافته است تا تحقق هدف تعمیق فرهنگ ایمنی به‌عنوان راهبردی در پیشگیری از وقوع حوادث تحقق یابد.

کلیدواژه‌ها


آرمسترانگ، مایکل (1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل) (ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی)، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
اعرابی، سید محمد و نظامی وند چگینی، هوشنگ (1386). برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان امور مالیاتی کشور، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
فرد آر. دیوید (1385). مدیریت استراتژیک(ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسائیان)، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
 
Kaplan, R,S, & Norton . D.P (1992), The Balanced Scorecard: Measures that Drive Performance, Harvard Business Review, January –February, 71-9.
Cochran W.G. (1977), Sampling Techniques, 3rd Edition. New York: John Wiley & Sons.
Lawshe CH. (1975), A Quantitative Approach To Content Validity, Personnel Psychology, (28), 563-75.