آینده پژوهی پیامدهای امنیتی _ انتظامی بحران آب در استان خراسان جنوبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا

چکیده

باپژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‌های آینده بحران آب استان خراسان جنوبی در ابعاد امنیتی- انتظامی انجام گردید. و از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است. گردآوری و تحلیل اطلاعات در بخش توصیفی، از طریق مطالعۀ اسناد کتابخانه‌ای و در بخش تحلیلی از روش‌های دلفی، تحلیل ساختاری و سناریونگاری استفاده گردید.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل امنیت اجتماعی و سیاسی مؤثرترین عوامل در چالش‌های بحران آب در استان قلمداد می‌شود، چراکه پیچیدگی نظام‌های منابع آب، رویکرد قوانین و ساختار برنامه‌ریزی سلسله مراتبی در کشور، دستوری و دولتی بودن سازوکار تخصیص آب و حکمرانی ضعیف آب در استان سبب تبعیض‌های سیاسی،تنش‌ها و منازعات محلی و منطقه‌ای، نارضایتی و اعتراض فرقه ها و مذاهب می‌گردد.
نتایج تحلیل سناریو‌ها نیز نشان داد که تعداد پنج سناریوی قوی و سازگار ، یک سناریو با وضعیت‌ مطلوب و چهار سناریوی قوی وجود دارد، سناریوی اول نمایانگر شرایط حاکم بر وضع موجود چالش‌های امنیتی مدیریت بحران آب در استان خراسان جنوبی و بهترین سناریوی پیش‌برنده برای ارتقاء وضعیت حاکم بر چالش‌های امنیتی بحران‌آب در چارچوب حکمروایی بهینه آب است تا بتوان با تصمیم‌سازی مناسب و به‌کارگیری راهبرد‌های پیشِ روی هر یک از پیشران‌های کلیدی، چالش‌های امنیتی و انتظامی را مدیریت نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات