شناسایی و رتبه‏ بندی عوامل موثر بر توسعه صادرات غیر نفتی در ایران (مورد مطالعه: صادرات داروهای گیاهی توسط شرکت‏های تولیدکننده دارو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران

2 دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: گیاهان دارویی و فرآورده ‏های آنها از جمله منابع غنی و بسیار ارزشمند طبیعی ایران بوده که در صورت توجه به توسعه صادراتی آنها، می‏توانند بعنوان یکی از مهمترین صادرات غیرنفتی در کشور بشمار آیند. در این تحقیق، شناسایی و رتبه ‏بندی عوامل موثر بر صادرات این دسته از محصولات توسط شرکت‏های تولیدکننده دارو در ایران مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش: در این تحقیق کاربردی، روش دلفی برای شناسایی عوامل موثر بر صادرات این محصولات از طریق جمع آوری دیدگاه‏های خبرگان این صنعت به کار گرفته شد. سپس این دیدگاه‏ها از طریق پرسشنامه‏ های پنج گزینه‏ ای لیکرت مورد نظر سنجی و ارزیابی قرار گرفته و عوامل اصلی و فرعی مرتبط با موضوع شناسایی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ ها نیز از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: از بین کلیه عوامل مورد بررسی در سه دور روش دلفی، همگی دارای میانگین و میانه بزرگتر از 3 (متوسط) بودند که نشان دهنده اهمیت بالای آنها از نظر خبرگان می‏باشد. بنابراین تمامی عوامل پذیرفته شدند. همچنین ضریب هماهنگی کندال در دور اول 0.435 ، دور دوم 0.454 و در دور سوم 0.484 بدست آمد که همگی در سطح 0.01 معنادار می‏باشند.
نتیجه کلی: با توجه به نتایج بدست آمده، به نظر می رسد با وجود آنکه عوامل درون بنگاهی در اولویت و اهمیت بیشتری نسبت به عوامل برون بنگاهی بودند ولیکن هر دوی این عوامل، مکمل یکدیگر بوده و میتواند مورد استفاده شرکتهای تولید و صادر کننده این دسته از داروها قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات