تبیین قابلیت های طب ایرانی در نظام سلامت با هدف صرفه جویی و کاهش هزینه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت استراتژی دانشگاه آزاد قائم شهر

2 استاد تمام گروه طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، تهران، ایران، رئیس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شاهد

چکیده

زمینه و هدف: آمارها نشان می دهد در ایران شاخص کلی هزینه ها در 20 سال گذشته 30 برابر شده، در حالی که این رشد در هزینه های بخش سـلامـت 71 بـرابـر شــده است. یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه های نظام سلامت شیوع و افزایش بیماری ها به خصوص بیماری های مزمن است. هدف از انجام این پژوهش معرفی راهکارهای طب ایرانی در کاهش هزینه های نظام سلامت است.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و نوع داده ها کیفی است. جهت گردآوری داده-ها از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه آماری متشکل از 11 نفر از خبرگان علمی و مدیران عالی حوزه سلامت و طب ایرانی می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش هدفمند و رویکرد بکارگرفته شده گلوله برفی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شده است.
یافته ها: از راهکارهای طب ایرانی می توان به روش های پیشگیرانه متنوع و جامع، بکارگیری از روش های تشخیصی کلینیکال، درمان های غیردارویی(تغییر سبک زندگی)، درمان های اولیه و در دسترس، بکارگیری از روش های درمانی و دارویی بومی، استفاده از گیاهان با اثربخشی بالا و عارضه کم و استفاده از اعمال یداوی ساده و موثر اشاره کرد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد می توان با استفاده از طب ایرانی هزینه های نظام سلامت و بار اقتصادی ناشی از آن بر بودجه ی کشور و سبد هزینه خانوار را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات