زیستبوم کسبوکارهای هوشمند دادهمحور، مجموعهای از عوامل، ارتباطات و تعاملات بین بازیگران و ذینفعان مختلف هستند که با استفاده از دادهها و هوشمصنوعی، به بهبود فرآیندها، تصمیمگیریها و ارائه محصولات و خدمات جدید میپردازند. در این زیستبوم، دادهها به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمانها تلقی میشوند و با استفاده از ابزارها و روشهای مختلف، به اطلاعات قابلفهم و قابلاقدام تبدیل میشوند. هدف اصلی انجام پژوهش حاضر ، بررسی کاربرد هوشمصنوعی در استخراج اطلاعات از کلانداده، تحلیل داده و هوشمندسازی زیستبوم کسبوکار دادهمحور میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی-تحلیلی است. شیوه گردآوری دادهها، مطالعات اسنادی و کتابخانهای و رویکرد انجام پژوهش، تحلیل محتوا و تعیین واحدهای معنایی و دسته بندی آنها میباشد. برای ارزیابی و سنجش اعتبار تحلیل کیفی، از رویکرد دریافت نظرات متخصصان و ضریب پایایی هولستی استفاده شده است. لذا با بازبینی و تأیید اعضای مشارکتکننده در فرایند انجام تحقیق (9/0)، یافتههای پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که برای هوشمندسازی زیستبوم کسبوکار دادهمحور باید قابلیتهای 22گانه (ذکر شده در واحدهای معنائی) را در تمام اجزاء زیستبوم کسبوکار بصورت یکپارچه پیادهسازی گردد. این کاربرد با استخراج اطلاعات پنهان در کلانداده، ضمن افزایش بینش و آگاهی اطلاعاتی، زمینه خلق ارزش و قابلیتهای هوشمندی چون توسعه دانش و یادگیری، قدرت پیشبینی و تصمیمگیری را در زیستبوم کسبوکار افزایش میدهد.