ارائه مدل مفهومی زیست‌بوم کسب‌وکارهای هوشمند داده محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 هیئت علمی

چکیده

زیست‌بوم‏ کسب‏وکارهای هوشمند داده‎محور، مجموعه‌ای از عوامل، ارتباطات و تعاملات بین بازیگران و ذینفعان مختلف هستند که با استفاده از داده‌ها و هوش‌مصنوعی، به بهبود فرآیندها، تصمیم‌گیری‌ها و ارائه محصولات و خدمات جدید می‌پردازند. در این زیست‌بوم، داده‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان‌ها تلقی می‌شوند و با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف، به اطلاعات قابل‌فهم و قابل‌اقدام تبدیل می‌شوند. هدف اصلی انجام پژوهش حاضر ، بررسی کاربرد هوش‎مصنوعی در استخراج اطلاعات از کلان‌داده، تحلیل ‌داده و هوشمندسازی زیست‌بوم کسب‏وکار داده‌محور می‎باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی-تحلیلی است. شیوه‌ گردآوری داده‌ها، مطالعات اسنادی و کتابخانه‏ای و رویکرد انجام پژوهش، تحلیل محتوا و تعیین واحدهای معنایی و دسته بندی آنها می‏باشد. برای ارزیابی و سنجش اعتبار تحلیل کیفی، از رویکرد دریافت نظرات متخصصان و ضریب پایایی هولستی استفاده شده است. لذا با بازبینی و تأیید اعضای مشارکت‌کننده در فرایند انجام تحقیق (9/0)، یافته‌های پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار می‏باشد. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که برای هوشمندسازی زیست‎بوم کسب‏وکار داده‌محور باید قابلیت‎های 22گانه (ذکر شده در واحدهای معنائی) را در تمام اجزاء زیست‎بوم کسب‎وکار بصورت یکپارچه پیاده‎سازی گردد. این کاربرد با استخراج اطلاعات پنهان در کلان‎داده، ضمن افزایش بینش و آگاهی اطلاعاتی، زمینه خلق ارزش و قابلیت‎های هوشمندی چون توسعه دانش و یادگیری، قدرت پیش‎بینی و تصمیم‎گیری را در زیست‎بوم کسب‎وکار افزایش می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات