آسیب‌شناسی کسب‌وکارهای الکترونیکی در شرایط بحران با رویکرد تحلیل ماتریس متقاطع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت فناوری اطلاعات،دانشگاه امام علی(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ،تهران، ایران

3 دانش اموخته دکتری روانشناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران.

4 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف واکاوی آسیب‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی در شرایط بحران انجام‌شده است. پژوهش موردنظر، رویکرد آمیخته داشته و از نظر هدف، کاربردی بوده و با روش اکتشافی ابعاد و آسیب‌های کسب‌وکارهای الکترونیکی شناسایی‌شده و با روش تحلیل ماتریس متقاطع، رتبه و اولویت آسیب‌ها مشخص گردیده که داده‌های ثانویه از طریق مطالعات کتابخانه‌ای با رویکرد نظام‌مند و داده‌های اولیه به‌صورت میدانی و پیمایشی جمع‌آوری‌شده است. جامعه آماری و در دسترس این پژوهش شامل 20 نفر از نظر مدیران و خبرگان شاغل در کسب‌وکارهای الکترونیکی در شهر تهران بودند. بر اساس مبانی نظری 25 آسیب شناسایی‌شده و 8 عامل با توجه به پاسخ‌های خبرگان در پرسشنامه، مشخص شد و در مجموع 33 آسیب به‌صورت اولیه شناسایی‌شده و از طریق روش دلفی در دو مرحله، 21 آسیب که میانگین بالاتری نسبت به میانگین کل داشتند انتخاب شدند. به‌منظور تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق پرسشنامه‌ای تحلیل اثرات 4 وجهی از تکنیک تحلیل ماتریس متقاطع با نرم‌افزار میک مک استفاده شد. اندازه ماتریس تحلیل 21 سطر بوده که با دو بار تکرار به نرخ پرشدگی به میزان 79.82 رسیده است. نتایج تحلیل اثرات غیرمستقیم بیانگر این است که سطح پراکندگی آسیب‌های کسب‌وکار الکترونیکی در شرایط بحران، یک سیستم تقریباً پایدار بوده، بنابراین نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل و پیشران‌های اثرگذار به‌عنوان آسیب کسب‌وکارهای الکترونیکی شامل ضعف زیرساخت‌های اینترنتی، ضعف منابع برای توسعه فناوری، وقفه‌های حین خرید، ضعف زیرساخت‌های بانکی، سرعت پایین اینترنت، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و پستی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات