ارتقاء بهره وری در مراکز تولیدی صنایع دفاعی با تمرکز بر منابع انسانی(مطالعه موردی مجتمع اوج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده دفاع

2 دافوس آجا

چکیده

یکی از چالش‌های مهم کشور در حال حاضر، فرسودگی ناوگان هوایی و نیاز شدید به قطعات هواپیماهای موجود می‌باشد. با عنایت به واقعیات موجود، امکان تهیه نیازمندی‌های هوایی از شرکت‌های خارجی، حداقل در کوتاه‌مدت غیرممکن می‌باشد. لذا تنها راه‌کار موجود، همانا تکیه‌بر توان داخلی در جهت تأمین این قطعات می‌باشد. بر این اساس در این مقاله مؤلفه‌های تأثیرگذار بر ارتقاء بهره‌وری مراکز تولیدی صنایع دفاعی با تمرکز بر منابع انسانی(مطالعه موردی مجتمع اوج)موردبررسی قرارگرفته است.
جامعه موردمطالعه در این تحقیق مشتمل بر کارکنان مجتمع، تجهیزات، دستگاه‌ها و ابنیه آن می‌باشد. لازم به یادآوری است که جامعه آماری به لحاظ داشتن طبقه‌بندی حفاظتی با انتخاب ضریب، 45 لحاظ و حجم نمونه بر اساس جامعه محدود با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 35 نفر محاسبه گردید.
روش جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای (کتب، مجلات، مقالات، پایان‌نامه‌ها و نیز جستجوهای اینترنتی) و میدانی (پرسشنامه- مصاحبه) می‌باشد. در این پژوهش چون از روشهای کیفی و کمی استفاده‌شده است. همچنین بیشترین اولویت را متغیر مدیریت صحیح منابع انسانی و متغیر آموزش کارکنان داشته و اختصاص بودجه و اعتبارات مناسب در رتبه‌ بعدی در ارزش‌گذاری‌های مخاطبان قرارگرفته است. در پایان تحقیق، پیشنهادهای اجرایی ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات